pondělí 6. dubna 2020

Světluška online 7

Milé světlušky,

tak jak se vám daří? Vím, že toho máte spoustu do školy, ale doufám, že si také najdete čas na odpočinek a občas se proběhnete venku! Mně asi ze všeho nejvíc chybí, že nemůžu chodit do divadla (tam totiž není nutné se tolik hýbat), ale mám tady pro vás pár nápadů, jak si užít divadlo i doma :-D. Taky mám teď trochu víc času na čtení a hraní na kytaru.

Dneska si společně splníme ve stezce téma Kultura. I když máte třeba již tyto body splněny, nebo teprve děláte jiný stupeň stezky, určitě doporučuji prohlédnout všechny aktivity, třeba se vám nějaká bude líbit. Jako u ostatních úkolů ve Světlušce online i zde platí, že všechny body vám mohou podepsat rodiče. Tak se pusťte směle do Kultury a občas se vraťte k minulým úkolům, abyste měly co nejvíce bodů ze stezky splněno, až se zase uvidíme!

Nováčkovská zkouška
Určitě jste se ve škole učily nějaké básničky, vzpomenete si ještě na některou? Pokud ne, nevadí, vybral jsem některé, které by se vám mohly líbit.

Místo některých slov je zde namalován obrázek, dokážete je uhodnout a básničku zarecitovat správně?


Zvládnete do těchto krátkých básniček doplnit slova z nabídky?

těším, natíral, lží, málo, jinou, závod, nevyřeší, krok, být, první, mém, ztratil, šmouha, zdá, nezažil, lež, krok, plot

A) ____________ jsem s tátou plot,
spěchal jsem jak o ____________.
Byl jsem ____________, jenže ouha:
____________ je po mně samá ____________.

B) V závodě pravdy s pyšnou ____________
pravda ____________ stále poráží,
i když se ____________, že rok co rok,
dělí je stále kratší ____________.

C) Hádat se mě ____________ těší,
hádkou se nic ____________.
Nemusí ____________ honem honem
ve všem všudy vždycky po ____________.

D) ____________ jsem sáček se svačinou
a už jsem neměl žádnou ____________.
Kdo to ____________, neuvěří,
jak moc se ____________ na večeři.


Zde jsem vybral dvě básničky, pokud se vám bude některá líbit, naučte se ji nazpaměť a můžete ji pak zarecitovat doma či zavolat prarodičům a říci jim ji do telefonu. Určitě je to potěší!

Josef Kainar
Indiáni

Indiáni, ti se mají,
celý den si jenom hrají
skáčou hejsa hopsasa
chytají se do lasa

Potom večer ve vigvamu
zavolají na svou mámu
mámo mámo máme hlad
snědí vlka a jdou spát

do spánku jim pěkně vyjí
kojotové na prérii
ráno sluníčko je vzbudí
a ti malí chlapci rudí
hned vyběhnou mezi stany
hrát si - nač? Na indiány!

Ivan Magor Jirous

Ptaly se nebe obláčky:
proč mají ptáci zobáčky?
Ptal se paprsek sluníčka:
proč mají ptáci peříčka?
Ptala se mámy holčička:
proč mají ptáci očička?
Máma jí řekla za chvíli:
aby se Františce líbili.

Františka tiše zašeptá:
a mě se nikdo nezeptá,
proč mají myši kožíšky?
Zeptej se na to Františky.
Proč mají fousy kočičky?
Zeptej se na to Františky.
A Františka ti odpoví:
Pán Bůh je chce mít takový.

Tato básnička je převzata z knihy Magor dětem, která je volně ke stažení ze stránek Městské knihovny v Praze. Naleznete tam také spoustu jiných knih ke stažení, takže pokud by vám došly knížky u vás doma, určitě se podívejte sem.

Zpíváte rády? Já tedy rozhodně ano. Zazpívejte si společně s rodiči či sourozenci nějaké lidové písničky. Určitě jich spoustu znáte, kdyby ne, nebo kdybyste se chtěly naučit nové, našel jsem mé oblíbené, tak se je můžete naučit, zazpívat, či zahrát na hudební nástroj, vím, že většina z vás na něco hraje.

      

První hvězda
Tak kolik knížek jste stihly za ten měsíc, co jsme se neviděly, přečíst? Já dvě. A třetí už mám skoro dočtenou. Je nějaká, která se vám hodně líbila? Povyprávějte o ní doma, třeba si ji taky přečtou. Anebo ji doporučte nám, Pinďa je hodně rychlý, takže i rychle čte, pomalu nám tedy dochází zásoba knih, které ještě nepřečetl, takže se nám nápady budou rozhodně hodit.

A teď se dostáváme k tomu divadlu. Už se zase těším, až je otevřou a budeme moci se Čtyřlístkem chodit společně do divadla. Pinďa vždycky utíká koupit lístky, jakmile se otevřou pokladny, Myšpulín si nastuduje, o čem hra je a poučí nás, Fifinka nám zase vypere a vyžehlí, aby nám to slušelo. No a já vždycky o přestávce zajistím chlebíčky, aby nám pak na druhou půlku nekručelo v břiše. Zrovna dneska se společně půjdeme podívat do divadla, až do Olomouci, ale bude to online. Stejně ale uděláme chlebíčky a hezky se oblékneme. Můžete to udělat taky! Divadlo Spejbla a Hurvínka dalo některé své hry k dispozici na internet. Podívat se na ně můžete tady anebo tady. Napište nám, jak jste si divadlo užily, můžete poslat i fotku, jak vám to slušelo :-).
Na facebooku Divadla Pod Palmovkou zase můžete každý čtvrtek a pátek poslouchat Kubulu a Kubu Kubikulu (odkaz tady).

Pokud byste si rády zazpívaly i táborové písničky, klidně můžete! Pokud si nemůžete na některé vzpomenout, nevadí, skoro všechny jsou dohledatelné na internetu. A pokud byste si rády zazpívaly ty, které zpíváme my v Třeskoprskách, tady jsou:
           

































Druhá hvězda
Jistě si vzpomínáte, jak jste měly v lednu schůzku na výstavě o Malém princi. Pokud jste tam byly, máte bod ze stezky splněný. Ale bylo by velkou chybou plnit body ze stezky jen proto, abyste bod měly hotový. Proto doufám, že až se zase všechno otevře, vyrazíte i někam na výstavu. Mnoho světových galerií proto otevírá své sbírky online. My doporučujeme navštívit Národní muzeum, je tam i interaktivní prohlídka Panteonu. Já sám jsem viděl Panteon naživo a bylo to skvělé. Takhle s průvodcem se toho dozvíte o Panteonu mnohem více a můžete ho potom navštívit a vidět na vlastní oči.

Abychom vás nalákaly na další díl Světlušky online, zkuste dosadit na prázdná místa názvy jarních květin. Už jste nějakou z nich letos viděly kvést?


Na závěr vyhlašujeme fotosoutěž! Vydejte se ven do přírody, na procházku a vyfoťte nám něco pěkného. Téma je: Život v přírodě. Pošlete nám klidně i více fotografií do konce týdne. Nejlepší fotka bude odměněna!

Dále se můžete se podívat, co jsme dělaly. A abyste nevyšly ze cviku, můžete pomoci Fifince vyluštit šifru :-)
//-.-./-/-.--/.-./.-../../.../-/./-.-//
 

Fotogalerie na našich stránkách je zaheslovaná, heslo naleznou rodiče v emailu.

Mějte se krásně a žijte kulturně a občas se běžte proběhnout, i já se snažím cvičit!
Bobík

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.